Виступ на Всеукраїнській науково-практичній конференції "Інновації в освіті: проблеми, тенденції та перспективи розвитку"

      Добрий день, шановні колеги. Я викладач української мови Шепетівського професійного ліцею. Хочу поділитися власним досвідом роботи з теми «Створення та застосування електронних засобів навчання на уроках української мови». З активним розвитком ІТ-технологій будь-яка інформаційна діяльність, зокрема навчальний процес, докорінно змінюють свою форму. До методичного забезпечення висуваються нові вимоги, що мають враховувати використання мультимедійних технологій. Серед них чільне місце посідають електронні засоби навчального призначення. А з переходом  на дистанційну форму здобуття освіти саме електронні ресурси потребують активного вивчення та впровадження, що й зумовлює актуальність цієї теми.

Електронний навчальний посібник – програмно-методичний навчальний комплекс, що відповідає типовій навчальній програмі та забезпечує можливість здобувачам освіти самостійно чи з допомогою викладача засвоїти навчальний курс або його розділ. Він створюється із вбудованою структурою, словниками, можливістю пошуку тощо. Електронне навчальне видання може бути призначене для самостійного опрацювання матеріалу з певної дисципліни або для підтримки лекційного курсу з метою його поглибленого вивчення. Появу електронних навчальних посібників можна сприймати як якісно новий рівень інформатизації освіти. В основу застосовування електронних засобів навчання покладені такі основні дидактичні принципи:

− принцип наочності навчання – передбачає використання різноманітних засобів наочної демонстрації навчальної інформації (малюнки, фотопортрети, таблиці, схеми, діаграми, карти, відеофрагменти);

− принцип розподілу навчального матеріалу – передбачає, що навчання, основане на комп'ютерних технологіях, базується на технічній інфраструктурі, а саме: комп'ютері, комп'ютерних мережах. Тому електронні засоби навчання можуть знаходитися безпосередньо у здобувача освіти, у межах локальної мережі або розміщені на серверах глобальної мережі Інтернет;

− принцип інтерактивності навчального матеріалу –передбачає інтеграцію

різних засобів демонстрації інформації, таких як текст, графіка, відео- і аудіозаписи, у єдиний комплекс, що дозволяє учню стати активним учасником навчального процесу;

− принцип мультимедійної репрезентації навчальної інформації –передбачає максимальне врахування індивідуальних особливостей сприйняття

інформації завдяки мультимедія;

− принцип адаптивності до персональних особливостей учня – передбачає варіювання обсягу інформації, пропонованої для вивчення за певний проміжок часу, залежно від індивідуальних особливостей здобувача освіти.

У Шепетівському професійному ліцеї педагогами практикується створення та впровадження в освітню практику мережевого освітнього контенту на базі платформи Google Сайт. Які ж основні переваги використання цього сервісу?

Ø    Швидке створення сторінки.

Ø    Відсутність необхідності знання мови розмітки HTML (гіпертексту).

Ø    Можливість зміни вигляду і функцій.

Ø    Безкоштовне використання сервісу.

Ø    Можливість установки доступу та спільного використання інформації.

Ø    Відсутність плати за доменне ім’я й хостинг.

Ø    Відсутність рекламних банерів.

Від користувача цим сервісом не потрібно якихось спеціальних знань. Сайт можна створити в два кліки мишкою, обрати шаблон і оформлення з галереї та приступити до створення сторінок.

Пропоную до вашої уваги електронні посібники з української мови з тем «Орфоепічна та орфографічна норми» для 10 класу та  «Пунктуаційна норма» для 11 класу. Електронні ресурси розроблено відповідно до чинної навчальної Програми з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів (для 10-11 класів, рівень стандарту), яка відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, концепції «Нова українська школа». Ці розробки спрямовані на поглиблення, повторення й систематизацію отриманих раніше знань з пунктуації, орфоепії та орфографії. Електронні засоби навчання з української мови будуть важливими і доречними для використання як педагогами, так і здобувачами освіти на дистанційних заняттях, під час самонавчання чи підготовки до ЗНО. Дизайн електронного ресурсу має верхню горизонтальну навігаційну панель, де знаходяться назви основних розділів: «Головна сторінка», «Відео», «Експрес-уроки», «Презентації», «Таблиці та схеми», «Інтерактивні вправи», «Завдання для самоконтролю».

У верхній частині «Головної сторінки» розміщено назву електронного посібника та посилання на найголовніші правила пунктуації, орфоепії, орфографії, підручники, чинний (новий) правопис, словники, програму з української мови (рівень стандарту) для 10-11 класів, тренажер з української мови. На цій сторінці у стислій формі подається характеристика, значення певної мовної норми. До теми кожного уроку дібрано відео, презентацію, інтерактивну вправу, таблицю або схему, завдання для самоконтролю.

На сторінці «Відео» розміщені для учнів відеоуроки до кожної теми, які є дуже зручним ресурсом, що може компенсувати (принаймні частково) відсутність під час онлайн-заняття. Здобувачам освіти є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування з метою актуалізації матеріалу. Після завершення дистанційного навчання ці ж матеріали можна буде застосувати для реалізації «перевернутого класу».

На сторінці «Презентації» матеріал подається лаконічно, доступно, чітко, а це допомагає доповнити, унаочнити, оптимізувати  онлайн-урок для викладача, сформувати навички самоконтролю, надати навчально-методичну допомогу здобувачам освіти у самостійній роботі.

На сторінці «Експрес-уроки (від Олександра Авраменка)» подано відео про правила написання та вимови слів, які допомагають урізноманітнити та доповнити уроки в дистанційному режимі. Сам відеоролик несе більш інформаційний характер, проте до нього можна сформулювати чітке завдання чи поставити запитання («що ж буде темою уроку?», «наведіть власний приклад на подану орфограму», «що нового ви довідалися?»).

На сторінці «Таблиці та схеми» навчальний матеріал подається у сконцентрованому вигляді, включаючи активніше в роботу зорову пам'ять. Це полегшує розумову діяльність, сприяє швидкому засвоєнню теоретичного матеріалу, вказує шлях до практичного його застосування. Під час уроку здобувачі освіти можуть просто розшифрувати подану схему, а можуть водночас стати авторами своєї. Учні свідомо засвоюють теоретичний матеріал: виконуючи практичне завдання, формулюють правило за таблицею, що забезпечує і вищу працездатність, і високий темп уроку.

На сторінці «Інтерактивні вправи» учням пропонуються такі завдання: розподілити слова по скриньках, відкрити вікно, відповісти на запитання вікторини, доповнити речення, знайти пару. Такі вправи не стільки оцінюють правильність відповіді з першої спроби, скільки допомагають здобувачам освіти з’ясувати власні прогалини та зосередитись на корекції під час самостійного навчання. Подібні інтерактивні вправи можна створювати на платформі Wordwall, LearningApps та пропонувати для закріплення певних навичок, а також вибірково – для здобувачів освіти, які потребують додаткової практики. Учні мають можливість виконати завдання, перевірити правильність, повернутись до опрацювання матеріалу і знову спробувати виконати його.

На сторінці «Завдання для самоконтролю» розміщені різні типи тестів (вибір однієї чи кількох правильних відповідей, упорядкування, встановлення відповідності, текстова відповідь) з автоматичною перевіркою, які дають можливість здобувачам освіти швидко оцінити свій рівень опанування навчального матеріалу. Онлайн-тести можна створювати на платформі «На урок», «Всеосвіта», в додатку Google Forms, в сервісі Online Test Pad,  Майстер-Тест. Викладач може використовувати їх з метою контролю знань, встановлюючи часові обмеження, перемішуючи запитання та варіанти відповідей, обмежуючи кількість спроб, а також спосіб або час повідомлення результатів тестування.

Подані інформаційні ресурси є відкритими і загальнодоступними, витриманими в єдиному стилі. Всі розділи виконані в одному оформленні (шаблоні). Їх користувачем може бути особа, яка має технічні можливості виходу до мережі Інтернет, перейшовши за посиланням.

Комп’ютерні технології на сьогодні дають змогу викладачам краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Електронні посібники можуть бути ефективним доповненням до інших засобів навчання, а не бути їхньою цілковитою заміною. Тому професійне комбінування різних засобів і зумовлює розширення можливостей викладача, забезпечує гнучкість навчального процесу та підвищення якості освіти